Rabu, 8 Julai 2009

Mencari Alasan Atau Membina Kekuatan


“Syafiq enta nak cakap apa dengan ustazah nanti, Ana risaulah....” ujar sahabat saya.


Baru-baru ini, kami terlewat hantar assignment dan diminta untuk berjumpa dengan lecturer tersebut. Risau juga rasanya dalam hati ni. Tapi melihatkan sahabat saya ni, yang terlalu risau memikirkan alasan yang hendak dijawab nanti dengan ustazah yang terkenal dengan ketegasannya, membuatkan perasaan risau dalam diri saya hilang.


“Akhi, relakslah. Ustazah just nak jumpa kita je.” Kataku.


“Apa agaknya yang ustazah kata nanti ye? Mesti dia marah kan? Apa yang ana nak jawab kalau dia tanya nanti?”, kata sahabatku lagi.


Aku terdiam memikirkan kata-kata sahabatku itu.


“Mencari alasan atau berdoa diberikan kekuatan?”, spontan terlafaz dimulutku.


“Eh? Apa yang enta cakap?”, tanya sahabatku.


Mencari alasan atau berdoa diberikan kekuatan? Satu persoalan bermain di fikiranku. Ya, sepanjang hidupku, berapa banyak alasan telah aku berikan apabila aku melakukan kesalahan. Tapi berapa banyak aku berdoa, agar diberikan kekuatan untuk berhadapan dengan kesalahanku itu?


“Kita terlalu sibuk memikirkan apa yang ustazah akan katakan kepada kita. Apakah alasan yang kita nak berikan nanti. Tapi ada tak dalam sesaat, kita diamkan diri berdoa diberikan kekuatan untuk berhadapan dengan apa yang ustazah akan ucapkan?”, tanyaku pada sahabatku itu.


Diam seribu bahasa.......


“Dengan memikirkan satu jawapan, kita dapat hidup dalam kesenangan. Tapi dengan membina satu alasan, hidup sentiasa terbayang dengan masalah yang dihadapi..”


“Dengan satu jawapan, kita mampu menyelesaikan seribu masalah, tetapi dengan hanya satu alasan, kita boleh menimbulkan pelbagai lagi masalah.”


Dua kata-kata yang terbit di fikiranku. Ya, membina alasan, tandanya seperti kita sedang melarikan diri daripada berhadapan dengan masalah yang kita hadapi. Sedangkan mencari jawapan, bermakna kita adalah seorang yang cekal dan tabah berhadapan dengan setiap kesulitan dan kesalahan yang kita lakukan.


“Akhi, enta jangan fikirkan sangat apa yang ustazah nak kata. Sebab itu akan menyebabkan semangat kita lemah nak jumpa dengan dia. Elakkan daripada memikirkan alasan, sebab ana takut nanti berlaku penipuan....”


Think Positive! Buruk sangka hanya membantutkan usaha dan semangat kita. Berdoalah agar diberikan kekuatan, kerana dengan kekuatan kita bertemu dengan jawapan.....

Sumber: http://diariabuhariz.blogspot.com/

Tiada ulasan: